PROGRAM FÓRA

Hlavní bloky konference Strojírenské fórum

 

1. Inovace, konkurenceschopnost

Jedním z nástrojů udržení perspektiv firmy je profesionálně nastavená inovační strategie, která ji prostřednictvím technických i netechnických inovací posouvá směrem k lídrům trhu. Tuzemské strojírenské i další výrobní firmy by se však neměly spokojit s pozicí subdodavatelů globálních firem. Jejich snaha by měla sahat za tyto obzory a směřovat k posilování konkurenceschopnosti prostřednictvím finálních produktů. Jak toho dosáhnout a které podniky to zvládají již dnes?

2. Lidské zdroje

Nové technologie, digitalizace výroby i její další automatizace nepochybně mohou zvýšit produktivitu. Základním předpokladem ale je, že firmy budou mít k dispozici dostatek kvalifikovaných lidí schopných nové technologie zprovoznit, využívat, servisovat a případně i vyvíjet. Technické znalosti musí být doplněny dalšími kompetencemi, dovednostmi a mezioborovými přesahy. Pro to vše je nezbytná intenzivní spolupráce státu a škol se zaměstnavateli tak, aby se nové dovednosti lidí dostávaly do reálného provozu v co nejkratší době. Co pro to mohou dělat samotné firmy a které nás mohou v tomto směru inspirovat?

3. Ekonomika a finance

Podle guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka je jisté, že devizové intervence neskončí dříve než ve druhém čtvrtletí roku 2017. Za určitých podmínek by je ale Česká národní banka dokonce mohla ukončit až v roce 2018. Nebo naopak centrální banka všechny překvapí a nečekaně ukončí intervence mnohem dříve? Podle zjištění SP ČR je podíl zajištění proti kurzovému riziku mezi firmami nyní velmi nízký. Jaká rizika hrozí českým exportérům po ukončení tohoto kurzového závazku ČNB je jen jedním z aktuálních témat, kterými se bude tento blok zabývat.

4. Export a marketing

Obchodní znalosti a dovednosti podpořené dobře zvolenými marketingovými nástroji patří ve firemní sféře k největším slabinám českých výrobních společností. Zvládnutí celého řetězce, od vývoje až po přímou distribuci a odbyt výrobků, a tedy i možnost nastavit vyšší marži za svou produkci, není vůbec jednoduché. Je však stále více tuzemských firem, kterým se to daří. Vydejme se společně cestou těch, kteří díky své intuici vsadili na správnou kartu a zároveň se dokázali poučit z chyb vlastních i okolí.